Ademhaling en hartcoherentie

Ademen is één van de meest essentiële levensbehoeften. Daarom doen we het ook spontaan. 

En toch is ademhalen niet zomaar vanzelfsprekend en doen we het vaak verkeerd.

We ervaren allemaal weleens dat stress de bovenhand krijgt in ons leven.

Als we dagelijks onder te veel stress komen te staan, kan dat onze gezondheid ernstig beïnvloeden of zelfs schaden.

Onze ademhaling is onder invloed van stress minder efficiënt. We ademen dan sneller en oppervlakkiger en raken chronisch uitgeput.

Het goede nieuws is dat dit proces omkeerbaar is.

Bewust ademhalen is een van de belangrijkste tools om je dagelijkse stresspeil onder controle te houden. Dat zorgt er op termijn voor dat je energieker, rustiger, gezonder en gelukkiger bent.

Wil je beter ademen, tot rust komen en je energieker voelen?

Adem je gezond!

Ademen op gestuurde wijze, kan verandering in je lichaam teweeg brengen.

Ademwerk kan ingezet worden om je meer energie te geven en spanning in je lichaam te laten afnemen. Er bestaan verschillende vormen van 'ademwerk' of 'breathwork'.

Hartcoherentie is een specifieke ademoefening waarbij de ademhaling gecontroleerd vertraagd wordt en ritmisch verloopt. Hierdoor zal je rust ervaren en kunnen ontspannen.

Na 6-8 weken zal je:

  • Minder stress ervaren
  • Beter slapen
  • Concentratie stijgen
  • Minder hoofdpijn, nek- en schouderpijn, rugpijn, buikpijn ervaren
  • Meer energie hebben
  • Minder burn-out klachten

Hartcoherentie is een wetenschappelijk onderbouwd systeem om je stressgevoelens te leren beheersen.

Met eenvoudige ademhalingsoefeningen kun je het hartritme beïnvloeden. Het hart zal zich niet meer in een vecht-vluchtreactie bevinden, maar in een veilige rustmodus. Het hart geeft dat signaal van rust door aan onze hersenen, die dat op hun beurt vertalen naar ons lichaam: alles is veilig. Fysiologisch treden een aantal mechanismen in werking waardoor je autonome zenuwstelsel in balans komt. Je hebt zo zelf controle over je lichaam en ervaart minder stress.

Hartcoherentie is de bijzondere toestand waarin het hart zich in een veilige modus bevindt.

Hoe verloopt een hartcoherentie training?

In 4 sessies leer je via gerichte ademhalingsoefeningen rust vinden en zal je autonome zenuwstelsel in balans komen. Tijdens de sessies bekijken we uitgebreid hoe stressmechanismen werken en welke invloed deze uitoefenen op ons lichaam, onze gedachten en onze omgeving. Na elke sessie krijg je kleine hartcoherentie oefeningen mee om thuis zelf aan de slag te gaan. Die nemen weinig tijd in beslag en toch boek je snel resultaat als je ze dagelijks doet. Bij elke sessie bespreken we jouw persoonlijke ervaringen en traject.

Hartcoherentie is meetbaar met biofeedbackapparatuur. Een erkend hartcoherentie coach bij Wen2Live brengt dit ook voor jou in kaart. Zo krijg je een duidelijk beeld van de toestand en gunstige evolutie van je autonome zenuwstelsel.

Contacteer Wen2Live